Het merkkarakter laat zien hoe je merk zich uit in toon, houding en stijl.Het maakt je merk menselijk en herkenbaar. Net als bij een persoon gaat het om gedrag, uitstraling en energie. Het karakter bepaalt hoe je merk wordt ervaren — serieus, speels, krachtig, warm…
Een duidelijk merkkarakter maakt je communicatie consistenter en herkenbaarder. Het helpt bij het vinden van de juiste toon en stijl. Het maakt je merk voelbaar en aantrekkelijk voor de juiste mensen. En het zorgt voor een sterkere, meer emotionele band met je doelgroep.
Jouw merkkarakter
Gordium streeft ernaar dé referentie te zijn op het gebied van hoogwaardige en consistente forecasting van HAZOP-studies, evenals de daaruit voortvloeiende scenario’s en risicoanalyses. Met andere woorden, wanneer men aan HAZOP-studies denkt, moet Gordium direct in gedachten komen als de marktleider.
Dit concept staat bekend als thought leadership. Het is dan ook niet verrassend dat tijdens de merkkaraktersessie het karakter van “heerser” als het meest dominante naar voren kwam. Het merkkarakter “heerser” vertegenwoordigt ook een leider en zal verder in dit document worden toegelicht.
Heerser
Vergelijkbaar met koningen en leiders, is de Heerser een merkkarakter die een route voor anderen uitstippelt. Het merkkarakter Heerser neemt controle en schept orde.
• De Heerser creëert structuur en orde
• Heeft een heldere visie en is vastberaden
• Gaat voor exclusiviteit en zet hoge standaarden
De Heerser neemt de controle als zaken uit de hand dreigen te lopen. Orde en structuur zijn belangrijke waarden voor de heerser. Hij wil het liefst dat het leven zo stabiel mogelijk is.
Doel
• Welvarend en stabiel
• Succesvol
• Community
Strategie
• Autoriteit zijn
• Publiek binden
• Exclusiviteit bieden
Angst
• Chaos
• Controle, invloed verliezen