Het merkkarakter laat zien hoe je merk zich uit in toon, houding en stijl.
Het maakt je merk menselijk en herkenbaar. Net als bij een persoon gaat het om gedrag, uitstraling en energie. Het karakter bepaalt hoe je merk wordt ervaren — serieus, speels, krachtig, warm…
Een duidelijk merkkarakter maakt je communicatie consistenter en herkenbaarder. Het helpt bij het vinden van de juiste toon en stijl. Het maakt je merk voelbaar en aantrekkelijk voor de juiste mensen. En het zorgt voor een sterkere, meer emotionele band met je doelgroep.
Paradigm (of paradigma staat voor = Een paradigma is het stelsel van modellen en theorieën dat, binnen een gegeven wetenschappelijke discipline, het denkkader vormt van waaruit de werkelijkheid geanalyseerd en beschreven wordt. Of we kunnen ook stellen dat dit een vastgeroest denkpatroon is. Aangezien wetenschap altijd ter discussie staat en dus eigenlijk nooit waar of af is. Kunnen we smartHAZOp neerzetten als de anomalie die een paradigmaverschuiving in gang heeft gezet. Maar dan binnen de wereld van HAZOP(studies)